7 Tanda Kebahagiaan Dunia

Adakah kita rasa kita sudah cukup gembira di dunia ini ? Anda yakin 100% ? Adakah anda yakin kehidupan di dunia anda digunakan dengan sebaiknya sebagai seorang yang Muslim ? Adakah semua itu berbaloi ?

Bahagia ada satu perkara yang diidamkan oleh semua makhluk di bumi. Yelaa siapa yang tak nak bahagia kan. Tapi adakah kebahagiaan yang kita dapat itu berbaloi untuk kita?

Masih ragu-ragu lagi ?

Tak pasti ? Tak yakin ? 

Musykil ?

Oleh itu, mari kita tinjau apa tanda-tanda kita mendapat kebahagiaan di dunia..

1. Qalbun Syakirun --> hati yang selalu bersyukur

2. Al-Azwaju Shalihah --> pasangan hidup yang soleh/solehah

3. Al-Auladun Abrar --> anak yang soleh/solehah

4. Albiatu Sholihah --> lingkungan yang kondusif untuk iman kita

5. Al malul halal --> harta yang halal

6. Tafakur fi dien --> semangat untuk memahami agama

7. Umur yang barakah

Haaaa..ada tak paling kurang salah satu tanda tu kat dalam kehidupan korang... Kalau ada semua, alhamdulillah.. kalau ada yang terkurang mana-mana, cubalah untuk memenuhi kesemuanya. Dan kalau takde langsung, berusaha, berdoa dan bertawakallah kepada Allah.

Dunia hanya sementara namun kehidupan kita di dunia sangat penting untuk menjamin kehidupan kita di akhirat kelak.. Kalau pincanglah hidup kita di dunia, maka apa amalan yang mampu kita bawa menghadap Allah kelak ? Untuk berubah kita tak perlu bergantung atau mengharap bantuan orang lain tapi diri kita sendirilah yang perlu mencari hala dan arah tuju..
gembira adalah satu anugerah
p/s : Renung-renungkanlah dan selamat beramal

4 comments:

afiq. said...

insaf jap aku baca..
sumpah doe haha

farasakura said...

@afiq. ciss kejap jerr

farasakura said...

@afiq. ciss kejap jerr

afiq. said...

insaf jap aku baca..
sumpah doe haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...