Sakit belakang, membuat ku derita di malam ini!!

Warghhhh sakit gila belakang ni.. Tak tahu pasal apa... Takde angin takde hujan takde ribut, FS mengalami sakit belakang yang teramat... Fuhh nak duduk berblogging pun rasa macam belakang ni tak betul nihh... Waaaaa sakit ni..

Sekarang ni sedang cuba meng-google macam mana nak rawat penyakit alah ni...waaa =,= kenapa macam tak jumpa je nihh.. FS sakit ni pun mesti sebab asyik duduk kat kerusi ni belajar.. Adehh selalunya FS belajar atas katil je tapi tak tahu la apa mimpi rajin betul belajar kat meja.. Satu kemajuan tapi membawa penderitaan.. (T____T) Ohh tidakkk

Korang ada ubat tak sakit belakang ni.. Serius ni rasa nak tidur je sekarang :( takley berblogging la yerr.. Belajar pun sikit-sikit je kot.. Sakit belakang mengganggu prestasiku nak belajarr.. Uwaaa sedih la macam ni :(

FS jumpa maklumat ni je tapi macam takde kaitan je =,=

PENGENALAN
Sakit belakang kerap dialami oleh kebanyakkan orang dewasa samada sakit sedikit atau teruk. Struktur dan fungsi tulang belakang menyebabkan bahagian belakang  lebih cenderong mengalami kesakitan atau kecederaan. Tulang belakang yang menyokong badan kita mempunyai 33 tulang vertebrae berasingan yang dipisahkan oleh pelapik kartilej bolehsuai yang dipanggil  'disc' atau piring. Ia dikelilingi dan disulami dengan ligamen, otot, dan saraf. Sakit belakang boleh terjadi bila berlaku pegerakan yang salah atau secara tiba-tiba, terlalu banyak tekanan bebanan apabila membawa atau mengangkat barang berat, atau posisi badan yang lemah. Walaupun biasanya masalah ini tidak serius dan boleh diatasi dengan mudah namun kadang kala ianya boleh disebabkan oleh penyakit atau kecederaan yang terjadi pada tulang belakang, atau bagi sesetengah kes yang jarang berlaku iaitu penyakit pelvik dan abdomen seperti batu karang dan jangkitan.
TANDA-TANDA
Sakit atau sengal pada bahagian belakang, biasanya pada bahagian pinggang.
SEBAB-SEBAB
Kecederaan otot, seperti: * Bentuk badan yang lemah - disebabkan oleh otot abdomen dan belakang lemah, postur yang lemah, terlalu lama duduk, berdiri atau membongkok dan kurang bersenam.
* Kecederaan - hasil daripada pergerakan secara tiba-tiba atau terlalu kuat, atau cara yang salah mengangkat barang berat.
* Kekejangan - disebabkan oleh stres atau tekanan.
Terdapat penyakit tulang, sendi atau penyakit-penyakit lain seperti arthritis atau ketumbuhan.
Kegemukan yang mana memberi bebanan kepada tulang belakang.
Kasut bertumit tinggi, yang mana menolak pinggang kehadapan dan meletakkan bebanan berlebihan ke atas bahagian bawah belakang.
Bagi wanita , sakit belakang terjadi ketika sebelum atau semasa haid.
LANGKAH YANG PERLU ANDA AMBIL
Sekiranya anda duduk, berdiri atau membongkok untuk tempoh yang lama, ubah kedudukan anda setiap 30 minit.
Mengamalkan postur ( posisi badan ) yang baik.
Memastikan anda tidur dalam posisi yang betul.
Tukar tilam kepada tilam yang lebih kemas yang boleh menyokong belakang anda.
Ambil ubat tahan sakit yang sederhana kekuatannya. Masaj bahagian yang sakit dengan minyak , krim atau salap yang dapat menahan sakit atau mencegah bengkak.
Jika anda menerima erawatan bagi penyakit tekanan darah tinggi, sila ambil ubat-ubat tersebut mengikut peraturan dan jangan berhenti tanpa merujuk kepada doktor.
Jika anda gemuk, berusahalah untuk mengurangkan berat badan.
Selalulah bersenam.
Tuam belakang anda dengan bahan panas seperti botol air panas, tuala panas, dedahan kepada sinaran lampu infra red, untuk kira-kira 15 minit sekali atau dua kali sehari.
Elakkan daripada memakai kasut bertumit tinggi.
Rujuk doktor apabila sakit tidak hilang atau menjadi lebih teruk , kaki anda menunjukkan tanda-tanda lemah, atau anda mengalami masalah mengawal kencing.
Panggil ambulan jika sakit belakang anda disebabkan oleh terjatuh atau terhentak pada bahagian tersebut.
PETUA MENCEGAH
Amalkan postur yang baik dengan memastikan bahagian belakang anda tegak.
Gunakan kerusi yang dapat menyokong belakang anda dengan baik.
Tidur atas tilam yang sesuai (tidak terlalu lembut) dan elakkan berbaring dengan muka ke bawah.
Elakkan daripada duduk, berdiri atau membongkok terlalu lama.
Jangan mengangkat beban yang berat dengan membongkok.
Lakukan senaman terutama senaman yang dapat menguatkan otot abdomen dan belakang.
Jika berat anda meningkat, berusahalah untuk mengurangkannya bagi meringankan beban kepada tulang belakang.
Elakkan memakai kasut bertumit tinggi.

sumber : http://moodpro.tripod.com/inyakit/bckpain.htm

Sori la FS copy and paste je... Tengah menderita je sakit ni.. :( Nak berehat.. Korang ada tips tak nak hilang sakit belakang ni.. :( Nanti balik rumah nak pergi urut.. Out dulu yerr..Huhu

5 comments:

Rozuan Ismail said...

wan pon selalu sakit tulang belakang.

farasakura said...

@rozuan same2 :(

farasakura said...

@rozuan same2 :(

Nurul said...

salam

sakit belakang lagi ke sis? boleh cal saya di 0196520391 untuk info bagaimana nak kurang kan sakit belakang

Tk

Nurul

norhafizah said...

sakit belakang boleh dicegah dengan pakai Premium Beautiful.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...